Credlin doco indicates Libs growing desperate as Vic election looms

With elections in the state of Victoria just a week away, politicians are in a feverish mood as they try to rustle up support to win their seats.

The rush to push their barrows has been sped up no end after early voting started on 14 November and reports emerged of big numbers voting ahead of the election. More than 2.2 million of the state’s registered 4.4 million voters are expected to cast their votes before election day. The first four days of early voting saw 556,193 people exercise their franchise.

Thus one can understand why badly crafted election propaganda like a Sky News documentary titled The Cult of Dan Andrews are making an appearance. The opposition is desperate to make inroads into the Labor vote, but with a leader like Matthew Guy, who went backwards in the last election, the task ahead is like rolling a huge boulder up a mountain. Continue reading “Credlin doco indicates Libs growing desperate as Vic election looms”

Conflict of interest: ABC caught changing online story

The ABC has been caught out changing an online news report after iTWire pointed out that the report in question — about Thursday’s Q+A program — contained no mention of the fact that Alastair MacGibbon, the chief technology officer of security shop CyberCX, is currently providing advice to Medibank Group, a company which recently suffered a devastating network attack.

[This story was originally published at itwire.com]

MacGibbon was given a platform to tout his wares on the ABC’s Q+A program on Thursday with only a fleeting mention of the fact that his firm is now advising Medibank how to deal with its ransomware attack and subsequent data leak. Continue reading “Conflict of interest: ABC caught changing online story”

Bias? Don’t know that word, says The Age editor

Another Saturday, and there’s a fresh dose of wisdom from Gay Alcorn, the venerable editor of The Age, a tabloid that is one of the two main newspapers in Melbourne. Once again, Alcorn’s gem was behind a paywall in the morning but is now free to read.

As with her effort some weeks ago — which was dissected here — Alcorn is again trying to play the balance card even as accusations of bias arise. This time, a federal election campaign is in full swing and thus the shrieks from the gallery are that much louder.

Alcorn claims the newspaper, part of once what was a large stable running under the name Fairfax Media until it was taken over by Nine Entertainment, has not moved to the right.

[I worked for the website of The Age for nearly 17 years, from June 1999 until May 2016.] Continue reading “Bias? Don’t know that word, says The Age editor”

Incestuous relationships in Canberra once again on display

The incestuous relationship between Australian journalists and politicians has been exposed again, with the journalist in question being the political editor of news.com.au, Samantha Maiden [seen below in a picture from YouTube].

The politician, sadly, is no longer in this world; Kimberley Kitching, a senator from the Labor Party, died on 10 March of a suspected heart attack. [More on Canberra’s incestuous culture here and here.]

Given the way that News Corporation, the empire owned by Rupert Murdoch, used alleged events prior to Kitching’s death to accuse other Labor senators of contributing to the stress that led to her exiting the mortal coil, nobody except an idiot would have assumed that the topic would not come up for discussion during political programs on the weekend after her death. Continue reading “Incestuous relationships in Canberra once again on display”

All the news (apart from the Middle East issue) that’s fit to print

The Saturday Paper — as its name implies — is a weekend newspaper published from Melbourne, Australia. Given this, it rarely has any real news, but some of the features are well-written.

There is a column called Gadfly (again the name would indicate what it is about) which is extremely well-written and is one of the articles that I read every week. It was written for some years by one Richard Ackland, a lawyer with very good writing skills, and is now penned by one Sami Shah, an Indian, who is, again a good writer. Gadfly is funny and, like most of the opinion content in the paper, is left-oriented.

The same cannot be said of some of the other writers. Karen Middleton and Rick Morton fall into the category of poor writers, though the latter sometimes does provide a story that has not been run anywhere else. Middleton can only be described as a hack.

Continue reading “All the news (apart from the Middle East issue) that’s fit to print”

Time for ABC to bite the bullet and bring Tony Jones back to Q+A

Finally, someone from the mainstream Australian media has called it: Q+A, once one of the more popular shows on the ABC, is really not worth watching any more.

Of course, being Australian, the manner in which this sentiment was expressed was oblique, more so given that it came from a critic who writes for the Nine newspapers, Craig Mathieson.

Hamish Macdonald: his immature approach to Q+A has led to the program going downhill. Courtesy YouTube

Newspapers from this company are generally classed as being from the left — they once were, when they were owned by Fairfax Media, but centrist or right of centre would be more accurate these days — and given that the ABC is also considered to be part of the left, criticism was generally absent.

A second critical review has appeared on April 5, this time in The Australian.

Mathieson did not come right out and call the program atrocious – which is what it is right now. The way the headline on Mathieson’s article put it was that Q+A was once an agenda setter, but was no longer essential viewing. He was right about the former, but to call it essential viewing at any stage of its existence is probably an exaggeration.

Continue reading “Time for ABC to bite the bullet and bring Tony Jones back to Q+A”

AFR’s Aaron Patrick shows us what gutter journalism is all about

Australian journalists often criticise each other, with those on the right tending to go for those on the left and vice versa. But, generally, in these stoushes, details of people’s private lives are not revealed.

But there are exceptions, and one of those was witnessed on March 31, when Aaron Patrick, the senior correspondent with the Australian Financial Review, took a swing at Samantha Maiden, a reporter with news.com.au, a free site operated by News Corporation, over coverage of numerous issues around women. (News Corporation’s other sites are all paywalled.)

In February, Maiden exposed the story of a young Liberal staffer, Brittany Higgins, who had been allegedly raped by a colleague in Parliament House some two years ago.

Continue reading “AFR’s Aaron Patrick shows us what gutter journalism is all about”

Peter van Onselen is no journalist. He is a political operative

Peter van Onselen is an academic from Western Australia who came to prominence in 2007 when he co-authored a biography of John Howard, the Liberal prime minister who reigned from 1996 to 2007.

Nearly 14 years later, Van Onselen has graduated to become a journalist who writes a weekly column for the right-wing broadsheet, The Australian, and also functions as the political editor for the tabloid free-to-air TV channel, 10.

Recently, however, Van Onselen has shown that he is no journalist, but rather a political operative who looks to back his powerful friends when they need his help. And nobody has needed his help more than the attorney-general, Christian Porter, a close mate of his and a source for many of his stories.

Porter was recently accused of raping a woman in 1988, when she was 16 and he was 17. The woman, known as Kate, died by her own hand last year, and did not make a police complaint, though she did toy with the idea. She is said to have been a highly intelligent person, but the alleged incident appears to have taken its toll, and she was described by many as having some mental problems.

Continue reading “Peter van Onselen is no journalist. He is a political operative”

ABC claims no funds, but sends Ferguson to the US to make worthless programs

The ABC is always whinging about the funding cuts it has had to suffer, with the Federal Government having cut the public broadcaster’s annual handout by a sizeable amount.

But the corporation makes its case weaker by splurging out on cosmetic exercises to keep its big names happy, with a case in point being Sarah Ferguson’s Four Corners program on the riot in the US capital on January 6.

Sarah Ferguson: vanity programs.

Had Ferguson’s effort offered some context about the incident, instead of being a straight news program, it would have made some sense. But what is the point in having an Australian reporter file a 45-minute piece about an incident that occurred nearly a month prior?

Audiences in Australia have been enduring a surfeit of coverage about the riot, with there being no shortage of news clips from US broadcasters being shown on the ABC, the other public broadcaster SBS, and also the three Australian commercial channels.

Add to this the fact that the ABC already has three staff reporters in the US. The corporation’s news channel also has a weekly program devoted to the US called Planet America so there is no dearth of coverage of the country.

Ferguson and her husband, Tony Jones, went to the US on January 15 along with a production crew. The ABC must have spent a decent sum on their upkeep and travel. So how can the corporation justify its grumbling about funding cuts when it seemingly has plenty of cash to indulge Ferguson and let her make vanity broadcasts?

Continue reading “ABC claims no funds, but sends Ferguson to the US to make worthless programs”

We need to talk about Tom Switzer’s spin about News Limited

Australia was hit by horrendous bushfires in 2019. Picture: Pixabay

Tom Switzer is a right-wing writer in Melbourne, who is executive director at the Centre for Independent Studies and is a presenter on ABC Radio National.

He often writes in support of Rupert Murdoch and his media empire, for the simple reason that if he were to lose his current gigs, then he could go back on the Murdoch teat.

Thus his defence of Murdoch against criticism by two former Australian prime ministers, Malcolm Turnbull and Kevin Rudd, is not surprising. Sucking up to power is a common game used by writers who have an avenue to vent. Switzer has the Nine newspapers open to his rantings.

Continue reading “We need to talk about Tom Switzer’s spin about News Limited”