Macdonald leaves Q+A with little comment from the media

The departure of Hamish Macdonald from the position of host of the ABC’s Q+A program should, logically, have occasioned some comment from the country’s media, given that the program in question is one of the taxpayer funded channel’s flagship offerings.

That it has gone mostly unremarked is due to one reason: Macdonald is perceived as being from the left and publications who tilt towards that side of politics have remained silent as a show of solidarity.

To date, nothing has appeared to analyse why he quite what is a high-profile role in Australia. Some said he had left the program because he had experienced a lot of trolling on social media — he shut down his Twitter account though a lot of interaction for Q+A takes place through this platform — while others studiously avoided speculating on why Macdonald may have decided to return to Channel 10’s The Project.

Continue reading “Macdonald leaves Q+A with little comment from the media”

The world has become the domain of liars

There’s a common element to much, if not most, of the news that flits across the TV screens: lies.

People attempt to add a touch of sophistry to lying, by trying to create classes of lies, but in the end it all adds up to the same thing: saying one thing when knowing that the opposite was correct.

One well-known example: the current president of the United States, Joe Biden, came to office promising a US$15 minimum wage for the country. He also promised to provide medical services for all and forgive at least a part of the billions in student debt.

Continue reading “The world has become the domain of liars”

Time for ABC to bite the bullet and bring Tony Jones back to Q+A

Finally, someone from the mainstream Australian media has called it: Q+A, once one of the more popular shows on the ABC, is really not worth watching any more.

Of course, being Australian, the manner in which this sentiment was expressed was oblique, more so given that it came from a critic who writes for the Nine newspapers, Craig Mathieson.

Hamish Macdonald: his immature approach to Q+A has led to the program going downhill. Courtesy YouTube

Newspapers from this company are generally classed as being from the left — they once were, when they were owned by Fairfax Media, but centrist or right of centre would be more accurate these days — and given that the ABC is also considered to be part of the left, criticism was generally absent.

A second critical review has appeared on April 5, this time in The Australian.

Mathieson did not come right out and call the program atrocious – which is what it is right now. The way the headline on Mathieson’s article put it was that Q+A was once an agenda setter, but was no longer essential viewing. He was right about the former, but to call it essential viewing at any stage of its existence is probably an exaggeration.

Continue reading “Time for ABC to bite the bullet and bring Tony Jones back to Q+A”

Peter van Onselen is no journalist. He is a political operative

Peter van Onselen is an academic from Western Australia who came to prominence in 2007 when he co-authored a biography of John Howard, the Liberal prime minister who reigned from 1996 to 2007.

Nearly 14 years later, Van Onselen has graduated to become a journalist who writes a weekly column for the right-wing broadsheet, The Australian, and also functions as the political editor for the tabloid free-to-air TV channel, 10.

Recently, however, Van Onselen has shown that he is no journalist, but rather a political operative who looks to back his powerful friends when they need his help. And nobody has needed his help more than the attorney-general, Christian Porter, a close mate of his and a source for many of his stories.

Porter was recently accused of raping a woman in 1988, when she was 16 and he was 17. The woman, known as Kate, died by her own hand last year, and did not make a police complaint, though she did toy with the idea. She is said to have been a highly intelligent person, but the alleged incident appears to have taken its toll, and she was described by many as having some mental problems.

Continue reading “Peter van Onselen is no journalist. He is a political operative”

ABC claims no funds, but sends Ferguson to the US to make worthless programs

The ABC is always whinging about the funding cuts it has had to suffer, with the Federal Government having cut the public broadcaster’s annual handout by a sizeable amount.

But the corporation makes its case weaker by splurging out on cosmetic exercises to keep its big names happy, with a case in point being Sarah Ferguson’s Four Corners program on the riot in the US capital on January 6.

Sarah Ferguson: vanity programs.

Had Ferguson’s effort offered some context about the incident, instead of being a straight news program, it would have made some sense. But what is the point in having an Australian reporter file a 45-minute piece about an incident that occurred nearly a month prior?

Audiences in Australia have been enduring a surfeit of coverage about the riot, with there being no shortage of news clips from US broadcasters being shown on the ABC, the other public broadcaster SBS, and also the three Australian commercial channels.

Add to this the fact that the ABC already has three staff reporters in the US. The corporation’s news channel has a weekly program devoted to the US called Planet America so there is no dearth of coverage of the country.

Ferguson and her husband, Tony Jones, went to the US on January 15 along with a production crew. The ABC must have spent a decent sum on their upkeep and travel. So how can the corporation justify its grumbling about funding cuts when it seemingly has plenty of cash to indulge Ferguson and let her make vanity broadcasts?

Continue reading “ABC claims no funds, but sends Ferguson to the US to make worthless programs”

One feels sorry for Emma Alberici, but that does not mask the fact that she was incompetent

Last month, the Australian Broadcasting Corporation, a taxpayer-funded entity, made several people redundant, due to a cut in funding by the Federal Government. Among them was Emma Alberici, a presenter who has been lionised a great deal as someone with great talents, but is actually a mediocre hack who lacks ability.

What marked Alberici out is the fact that she had the glorious title of chief economics correspondent at the ABC, but was never seen on any TV show giving her opinion about anything to do with economics. Over the last two years, China and the US have been engaged in an almighty stoush; Australia, as a country that considers the US as its main ally and has China as its major trading partner, has naturally been of interest too.

But the ABC always put forward people like Peter Ryan, a senior business correspondent, or Ian Verrender, the business editor, when there was a need for someone to appear during a news bulletin and provide a little insight into these matters. Alberici, it seemed, was persona non grata.
Continue reading “One feels sorry for Emma Alberici, but that does not mask the fact that she was incompetent”

Whatever happened to the ABC’s story of the century?

In the first three weeks of June last year, the ABC’s Sarah Ferguson presented a three-part saga on the channel’s Four Corners program, which the ABC claimed was the “story of the century”.

It was a rehashing of all the claims against US President Donald Trump, which the American TV stations had gone over with a fine-toothed comb but which Ferguson seemed convinced still had something hidden for her to uncover.

At the time, a special counsel, former FBI chief Robert Mueller, was conducting an investigation into claims that Trump colluded with Russia to win the presidential election.
Continue reading “Whatever happened to the ABC’s story of the century?”

Journalists Savva and Karvelas knew the polling was wrong. Yet they kept quiet. Why?

Over the weekend, the Australian federal election ended in a manner that was the exact opposite of that expected by the public if one were to go by the opinion polls — Newspoll and Ipsos — that ran in the major media outlets. Both predicted a win for Labor. The result, as you are well aware, could not have been more different.

But surprisingly there were some people who were aware that the polling was not correct and kept mum about it. [Watch this video from 11:29].

ABC journalist Patricia Karvelas mentioned during election coverage on the network that she had been told of internal polling by the Labor Party that indicated that the reality was different. Karvelas said on the Insiders program on Sunday that Labor sources had told her of internal polling that indicated that things in Queensland were quite different to what was being reported in public.
Continue reading “Journalists Savva and Karvelas knew the polling was wrong. Yet they kept quiet. Why?”

The ABC is a good example of inefficiency in Australia

The Australian Broadcasting Corporation is a government-funded news organisation that is quite wrapped up in itself. It has radio, online and television news services and a lot of what it broadcasts is about the ABC itself.

TV outlets tend to promote their wares during breaks between programs; the ABC goes one better and treats many of its own programs as being worthy of being news items.

If these were major investigations or ground-breaking programs, then it would be fine. That is not the case; the most trivial program often merits a slot on the ABC News channel that runs around the clock.
Continue reading “The ABC is a good example of inefficiency in Australia”

Recycling Trump: Old news passed off as investigative reporting

Over the last three weeks, viewers of the Australian Broadcasting Corporation’s Four Corners program have been treated to what is the ultimate waste of time: a recapping of all that has gone on in the United States during the investigation into alleged Russian collusion with the Trump campaign in the 2016 presidential campaign.

There was nothing new in the nearly three hours of programming on what is the ABC’s prime investigative program. It only served as a vanity outlet for Sarah Ferguson, rated as one of the network’s better reporters, but after this, and her unnecessary Hillary Clinton interview, she appears to be someone who is interested only in big-noting herself.

Exactly why Ferguson and a crew spent what must be between four to six weeks in the US, London and Moscow to put to air material that has been beaten to death by the US and other Western media is a mystery. Had Ferguson managed to unearth one nugget of information that has gone unnoticed so far, one would not be inclined to complain.
Continue reading “Recycling Trump: Old news passed off as investigative reporting”